Egy legendás szám, amely a Trojan Records-ot is megmentette egyszer, mikor 1974-ben Ken Boothe feldolgozta. Sokan élnek abban a tudatban, hogy ez egy szerelmes szám, pedig nem. A számot David Gates édesapja emlékére írta. Mikor először megmutatta azt a feleségének, az egyből megértette, hogy kinek is íródott a szám és elkezdett sírni.
Ken Boothe története a számról
Kanadában voltam, amikor egy barátom megmutatta Andy Williams verzióját a dalról, és annyit mondott, hogy amikor visszatérek Jamaicába, ígérjem meg, hogy megcsinálom a saját verziómat. Akkoriban 10 vagy több szám kellett, hogy egy teljes albumot ki tudj adni. Így 1974-ben, amikor a Federal Studióban tanakodtunk, hogy mi legyen a tizedik szám, eszembe jutott az Everything I Own.
A producerünk nem volt lelkes, mivel szerette kézben tartani a dolgokat és javasolni a dalokat, de amikor meghallotta, ahogy elkezdem énekelni, hogy „You sheltered me from harm…”, mindenkinek felcsillant a szeme. Akkoriban sok erőszakos bűncselekmény volt Jamaicában, ezért a szavak jelentéssel bírtak számunkra. A stúdió tulajdonosa bejött és csak annyit mondott, hogyha ez a szám nem lesz sláger, akkor az egész stúdiót eladja.
Nagyon imádtam a számot, és valami olyat akartam tenni bele, amire az emberek emlékeznek, ezlrt magamat adtam az éneklésnél. Otthon elértem vele a Jamaican No 1 címet és a Trojan Records is átvette és befuttatta az Egyesült Királyságba. Éppen otthon voltam, amikor a postás hozott egy táviratot, hogy a BBC szeretne meghívni a Top Of The Pops-ba. Sajnos mivel sok leszervezett koncertjeim voltak, nem tudtam Londonba utazni. Videót sem csináltunk a számhoz, így a BBC egy eltakart arcú férfit rakott be a műsorba, aki eltátogta helyettem – mindenki azt hitte, hogy én vagyok az. Pár héttel később persze már velem vették fel a műsort. 14 alkalommal hívtak meg a műsorba, mind az Everything I Own-nal, mint a Crying Over You-val. Olyan emberekkel dolgozhattam együtt, mint Elton John vagy a Hot Chocolate. Amikor a szám brit slágerlistákon is első lett Bob Marley is felhívott, hogy gratuláljon. Remek korszaka volt ez a reggae zenének.
Sajnos az öröm nem tarthatott sokáig, mert kiderült, hogy a Trojan Records csődbe ment. Londonba repültem, de senki nem volt az irodában. Mindenhol lemezborítók hevertek. Nem kaptam meg a jogdíjak után járó pénzem és a karrierem is derékba tört egy időre – mindenemet elvesztettem, amim volt, csakúgy, mint a számban. De soha nem adtam fel a zenélést. Sok számot írtam, de mindig nagyon hálás leszek David Gatesnek, aki az Everything I Own-t írta. Nem rég fejeztük be az új akusztikus verzióját is a felvételnek, ami az Inna De Yard című filmhez készült. Mai napig, akárhol éneklem a számot, a közönség bekapcsolódik és közösen énekeli velem.
David Gates visszaemlékezése a dal megírásáról:
Apám kedves, előkellő és sokak által tisztelt ember volt. Azt mondta nekem: „Az emberek azt fogják tenni, amit teszel, nem amit mondasz.” Mindig volt rám ideje, tanított olvasni és zenét írni, rengeteg hangszeren játszott és bevezetett a klasszikus zenében, egy szilárd alap volt az életemben. Egyik évben küldtem édesanyámnak a születésnapjára egy orchideát, amelyet alig engedhettem meg magamnak. Édesanyám nagyon meghatódott – apám megírta, hogy elmesélje, hogy bármit kérhettem volna cserébe édesanyámtól.
1963-ban édesapám elhunyt és szerettem volna neki egy dallal emléket állítani. Amíg élt, láthatta a korai próbálkozásaimat a siker felé, de nem a legsikeresebb számait és befutásomat a Bread zenekarral. Mint minden felvételemnél, a zene vezetett és a szavak próbáltak lépést tartani, de elég gyorsan jöttek. Írtam a szöveget – „I would give everything I own just to have you back again” – így elsőre mindenkinek egy szerelmes számnak tűnik. De mikor először játszottam le a feleségemnek, ő felismerte benne, hogy ez az apámról szól. Elkezdett sírni.
A Breaddel történő felvétel során nyomás alatt éreztem magam, mivel próbáltam azokat az érzéseimet közvetíteni az énekben, amelyeket akkor adtam ki magamból, mikor akusztikus gitáron játszottam a dalt. A feldolgozások (Rod Stewart, Shirley Bassey, Boy George) mind őszintének hatnak, és varázslatos érzés őket énekelni. Az Everything I Own többet ért el, mint bármely általam írt szám. Ez egy tisztelgés a dal előtt, melyet Ken sikeresen átvitt reggae köntösbe.
Évekkel később kezdtem csak elmesélni a közönségnek, hogy miről is szól valójában. A dal lehetőséget ad arra, hogy nagyon erős érzelmeket érezzünk az elmúlt idővel kapcsolatban, amit valaki olyannal töltöttünk, akit szerettünk. Szerencsés vagyok, hogy láthatom, mennyi emberre hatással van.