A RASZTAFARIANIZMUSRÓL DIÓHÉJBAN A roots reggae azon kevés zenék egyike, amely kiáll az igazságosságért. Ahhoz, hogy a legtöbb roots reggae-t - igazán megértsük, valószínűleg bele kéne másznunk a rasta hitbe, illetve filozófiába. Ez persze reménytelen innen, a Kárpát-medencéből, de azért csak próbáljuk meg. A rasztafarianizmusról: "Nem csak egy vallás, hanem út az igazi élet felé." A lényeg: a szegénység, a társadalmi elnyomás és az egyenlőtlenség elleni küzdelem, melyek nem csak vallási eszmék, hanem globális problémák is. A raszta jövőbe mutató vallás, nincsenek írott szabályai, sem hierarchiája, viszont van sajátos hajviselete, egy karizmatikus messiása és saját tudatmódosító szere, az itt ganjának nevezett marihuana, melyet, szent növény lévén, szertartásos meditáció keretében élveznek. A hiedelmek alapja a Holy Piby, azaz a feketék bibliája, amely az Etiópok ősrégi nyelvén írodott. A rasztafárianizmus kezdete 1930-ra tehető, de gyökerei három tekintetben is régebbre nyúlnak vissza: szimbolikájában az angol bibliára, spirituálisan a nyugat-afrikai vallásokra, pszichológiájában az afrikai rabszolgák életének tanulságaira támaszkodik. A rasztafarizmus elmélkedő, meditáló vallás. A rasztafarik optimista, az erőszakot elvető emberek, többnyire saját kisvállalkozásaikban dolgoznak, tradicionális mesterségeket gyakorolva. A rasták csak a legszükségesebb ingóságokkal bírnak. Követőinek legfőbb célkitűzése a testvériség és erősen remélik, hogy az Amerikába elhurcolt feketék őshazájukba visszatérve, visszanyerik hatalmukat mint Jehova kiválasztottjai illetve követni a messiást vissza Etiópiába, (amit ugyanúgy Zion-nak hívnak, mint mennyországukat). Etiópia kormánya egy 5000 hektáros földet tart fenn a hazatérőknek. A rasták Istene, JAH. Istenkép: A raszták szerint a keresztények istene nem lehet valódi isten, hanem mindössze Jah elváltozott másolata? A gyűlölet, a vér, a háború, az elnyomás istene. Az igazi értékek azonban Szeretet, Egység, Béke, Egyenjogúság és Igazságosság. Ezek az élet valódi törvényei, és csak ezek betartása garantálja az örök életet. Isten a raszták hite szerint nem szellem, hanem élő lény, és ő az élők istene, aktív a világban, a természetben, és az emberben. Babylon a rasták szemében a fehér politikai hatalom elnyomása, ami a feketéket évszázadokon keresztül kísértette. A múltban a feketéket elnyomták a rabszolgaság bilincsével. A jelenben még mindig el vannak nyomva az egyenlőtlenséggel. A rasták megpróbálják emlékeztetni a feketéket örökségükre, és hogy Babylon ellen harcolni kell. Afrikát, különösen Etiópiát a rasták földi mennyországnak tartják. Híveik hajukat fonatokba, úgynevezett "dreadlockban" hordják és soha nem vágják. Mózes III. könyve, 21:5 "... Fejükön ne nyírják meg a hajat, ne vágják le szakálluk végét ...". Hajuk Judea oroszlánját jelképezi, de jelenti még a rendszer elleni lázadást, a valódiságot, valamint, hogy elkülönüljenek a hitetlenkedő fehérektől és egyben ez az odaadás szimbóluma. A fekete öntudat, a büszkeség és a tisztelet jelképe, amely az oroszlánok sörényének tiszteleg. Ezeknek hosszúsága befolyással van az egyén spirituális hovatartozására is. Minél hosszabbak az úgy nevezett dreadlock-ok, annál nagyobb tisztelet övezi a rasztát és annál régebben követi viselője a raszta felfogást az élet szent útján. Egy rasztafári dreadlocks nélkül, egy "baldhead", akit nem lehet komolyan venni. A raszták szerint a dreadlocks által tisztábban lehet gondolkodni, segít a veszélyek korai felismerésében, és egyfajta antennaként szolgál JAH inspirációjának vételére. Ha egy rasztafári elhagyja a házát, akkor egy sapkát hord, az úgynevezett "tam"-ot, amely leggyakrabban piros, arany és zöld színű. Az oroszlán amellett, hogy Afrika szimbóluma, a rasztafárik számára a felszabadító harc jelképe. Ez a felszabadító magatartás érvényes minden politikai, kulturális, vallási, szociális elnyomással szemben. A dreadlock visszavezethető a maszáj törzsi viseletre éppúgy, mint Sámsonra. Véleményük szerint a ganja /ismertebb nevén marihuana/ a bölcsesség növénye, mert Salamon király sírján csak ez az egy növény maradt meg. A rasták eleinte csak szombaton szívtak, miközben imádkoztak /sabbathot ültek/ és dicsőítették az Urat. Később alakult csak ki az állandó füstölés. Egyébként nem a rasták találmánya. Ősidőktől fogva, már Salamon és Dávid korában is szent növény volt; a régi idők nagy emberei, akik Isten hívó szavára cselekedtek, mind éltek vele. A biblia is több helyen említést tesz a cannabis-ról. A ganja szívása inkább férfidolog, sem, mint női. A ganja fontos szerepet tölt be a vallásos elmélyülésben, mivel mélyebb és tisztább belátásokat tesz lehetővé az élet kérdéseire. Kapcsolatot teremt a szellemhez. Ganja szívása alatt, a férfiak le kell, hogy vessék sapkájukat, a tamot. A rasztanők feje mindig takarva van. Ganja az agy táplálékának számít, mindenre alkalmazható gyógynövény, segít az asztma, megfázások, gyomorbajok, láz, reuma és sok más egyéb betegség gyógyításában. Senki nem tartja károsnak, sőt ellenkezőleg, már 2 éves kortól alkalmazzák. A ganját szívják, teát főznek belőle, ételekhez használják, és külsőleg is alkalmazzák. A rasztafárianizmus egy olyan mozgalom melynek nincs egységes központi szervezete. Egy szélesen értelmezhető vallás, mely kiterjedhet a szigorú bibliai értelmezéstől, a fehérek totális megtagadásán keresztül, a relatív nyitott felfogásig. Úgyis mondhatnánk, hogy tulajdonképpen minden raszta egy saját egyéni vallást képvisel. Nem hisznek a halál utáni életben, vagy a pokolban, mint más vallások. De hiszik, hogy Jah küld egy jelet, és segít a feketéknek visszatérni Etiópiába, az anyaföldjükre. Jóllehet Selassie előbb halt meg, minthogy ez létrejöhetett volna, de a rasták Afrika iránti vágya nem csökkent. I&I: Rasztafári felfogás szerint: én és én, azaz a szűken vett személyem és a rajtam kívűl álló énem, szellemem, amely egy közös egység része. A fanatikus rasták vegetáriánusok, csak növényi eredetű ételeket esznek, só és más fűszerek nélkül. Italaik is növényi eredetűek, többnyire a teafélék. Ezek az emberek általában Babylonon, a "bűnös" nyugati világon kívül élnek. Jamaicai viszonyok között sem igen látogatják a modern városi életformát, idejük jó részét a rasta imáknak, a ganja által katalizált közösségi szellemnek szentelik. /Bob Marley még aktív éveiben is hónapokat töltött évenként ilyen közösségekben megtisztulásként/. Nyilvánvaló rasta szimbólum a három meghatározó szín: a piros, az arany és a zöld. A színek a Garvey- mozgalomból származnak, ami a rasták Afrikába való visszajutását akarta elősegíteni. A piros a győzelem színe, de a rasták történelme során elesett mártírok vérét is szimbolizálja. A sárga az anyaföldi élet boldogságát jelenti, míg a zöld Etiópia, az ígéret földjének felvirágozásának szimbóluma. /Rendszeresen olvassák a Bibliát, elsősorban az ószövetségi próféciákat, melyekben tanításuk szerint több mint negyven utalás vonatkozik Etiópiára, mely olvasatukban az édenkert része volt. /Gyakran használt szín még a fekete, mely Afrikát szimbolizálja, mivel a Jamaikaiak 98-százaléka Afrikai származású./ Az egyik kiindulópont Marcus Garvey század eleji jamaicai értelmiségi radikális eszméi-többek között a feketék Afrikába való visszatérésének fontosságát hangsúlyozva -,melyek gyakran feltűnnek olyan jelentős előadók dalaiban, mint például a Burning Spear és a Culture. 1930 körül Marcus Garvey publicista 10 évvel előbbi jóslata beteljesült ("Lássátok, Afrikában egy fekete királyt - a megváltónkat - fogják megkoronázni"). Ez a személy, hivatkozás, fundamentum az Etiópiában született Ras Tafari Makkonen (JAH), akinek ereiben Salamon király vére csörgedezett, kinek személye nem politikailag jelentős a rasták szemében, hanem inkább spirituálisan: népük bibliai eredetű, lévén Selassie a salamoni vérvonal leszármazottja, kit Garvey akarata ellenére prófétaként tisztelnek. Etiópiában 1928. október 7-én királlyá- Császárrá (negus) koronázták, illetve a királyok királyává 1930. november 2 -án vált Zawditu császárnő rejtélyes halála után. Nevét ezután Haile Selassie I-re változtatta (jelentése: a Szentháromság hatalma). Haile Selassie, Dávid 225. utódjának, valamint Salamon király és Sheba királynő örökösének számít. Egyházi lojalitása miatt aggatták rá a rastafari jelzőt. 1966. április 22.-én Haile Selassie hivatalos látogatásra érkezett Jamaicába; a reptéren százezer zarándok várta. Köztük volt a kíváncsiságtól fűtött Rita Marley katolikus hitoktató is, akire - mint azt az USA-ban tartózkodó Bob Marleynak írott levelében elmondja - nagy hatással volt a pillanat, amikor az előtte elhaladó autóban ülő császár isteni mivolta iránt kétely támadt benne, majd kérdésére pozitív megerősítést kapott, ugyanakkor "magas szintu spirituális jelenlétet" tapasztalt. Többen Krisztus stigmáit vélték felfedezni az uralkodó tenyerén. Látogatása során a jamaicai vezetők célzásokat tettek arra, hogy felvilágosíthatná híveit isteni mivoltát illetően, de a császár erre csak ennyit válaszolt: "Ki vagyok én, hogy megingassam őket a hitükben?". Haláláig 1975-ig Etiópia királya és császára. Mikor Haile Selassie meghalt, a rasták nem akarták elhinni, úgy hitték, hogy csak a média műve, hogy összetiporják vallásukat. Őt tekintette példaképének a reggae-stílus mindmáig elsőszámú előadója Bob Marley (1945. február 6-1981. május 11). Miután 1980 szeptemberében diagnoztizálták nála a tüdő illetve máj rákot és az agytumort, megkeresztelkedett Etióp ortodox egyház ritusa szerint és felvette a Berhane Selassie nevet. "War" c. dalába beépíti Haile Selassie beszédének egy részét, illetve "Jah Live" c. dalával Jehova és Selassie szellemiségének halálát tagadja. Judea oroszlánja Selassie-t ábrázolja, a hódítót. A királyok királya, ahogy az oroszlán minden állat királya (Selassie oroszlánt ábrázoló gyűrűjét, halála után Bob Marley kapta.) A rasták hiszik, hogy Selassie végigjárta a tökéletes életutat, és most Zion hegyének legmagasabb pontján ül Menen császárnéval, és várják az igazság idejét. Így ha azt halljuk reggae-dalokban, hogy Jah Rastafari, Mighty Jah, Lion of Judah, az mind reá mint isteni megnyilvánulásra vonatkozik: ezen kifejezések gyakori ismételgetése mintegy mantraszerű jelentéssel bír és ez elsősorban a nyabingi kórusokra vonatkozik, melyek zeneisége ugyan afrikai ősi rituális dobolási technikákon alapul, hallható formáját Jamaicában érte el. Jah: A rasztafárianizmusban isten megnevezése. Az istennév eredete nem tisztázott. A magyarázatok között szerepel például a maroonok isten megnevezése: Jah, a Jah, mint Jehova rövidítése, vagy a hindu szó: Jai, ami a hinduk isten tiszteletében szerepel. A raszta-vallás őshazáját Jamaikát (jelentése: Xaymaca = föld, fából és vízből, vagy Chaymaka = vizes föld) 1494-ben Kolombusz által a spanyolok fedezték fel és hódították meg. Őslakói az Arawak voltak, egy békés törzsi társadalom, akik kb. 700 évvel időszámításunk előtt telepedtek itt le. 1517-től kezdődött meg az afrikai rabszolgák szigetre hurcolása. 1670-ben egy 20 éves háború után hivatalosan az angoloké lett a sziget. Jamaica 1962. augusztus 6. óta független állam, de formálisan még a mai napig is a Queen az ország első embere. A jamaikai zene egyszerűen fogalmazva egy mozgó disco, de sokkal többet jelent annál, legalább három tagból áll: egy selectorból, egy deejayből, és egy operatőrből. A ganja szívása mellett a zene a legfontosabb médium a meditáláshoz. Azt tartják, hogy raszta a vallás és reggae a mise. Eredetileg a rasztafárik zenéje dobokból és beszédénekből állt, mindössze. Gyökerei a Burru-ban egy réges régi afrikai zenei formában rejlenek. Burru volt az egyetlen zene amit a rabszolgatartók engedélyeztek, a munkatempó növelése érdekében. Ma gyakorta említik a reggaet és a rasztafárizmust egy levegővétellel, erről azonban a Nyabinghi-rend tagjai eképpen vélekednek: "Reggae is some sort of a mix-up, mix-up business. Only Nyabinghi music is divine and pure Rastafari music." Sok raszta szerint azonban nincs ellentmondás a vallásuk és a reggae-üzlet között. Sőt szerintük ez legitim, és az egyetlen becsületes módja a Babylonban való túlélésre. Ez az a zene, ami összehozza az embereket, ami megszabadít a fekete és a fehér szembenállásától. Ez nem a feketék vagy a fehérek zenéje. Bob Marley apja fehér volt, az anyja meg fekete. Ez az igazról és a hamisról, az isteniről és az ördögiről szól. A jamaicai vezetők elismerik a rasztafarizmus jelentőségét és a fiatalokra gyakorolt hatását. Erre utal az is, hogy 1981-ben Miamiban, kórházi ágyán becsületrenddel tüntették ki Bob Marley-t. A rasztafárianizmus mára széles körben elterjedt nemcsak a különböző karibi szigeteken, hanem a kivándorlók által az USA-ban, Nagy-Britanniában, és Kanadában is. Sajnálatos módon a roots reggae igazságait nem mindenki tudja elviselni és ezért ezen stílus képviselőinek halálával próbálják ezt a zenei világot visszaszorítani, "megszüntettni". Többek között a reggae műfaj egyik kiemelkedő alakjának, Peter Tosh 1987. szeptember 11-ei meggyilkolásával. Bob Marley ellen is követtek el merényletet 1976. december 3-án ahol karját lövés érte. (írta: Szilvási Alex) <
vissza < |