A jamaicai zeneipar rejtett zsenije: Graeme Goodall

Graere Goodall, volt az a hangmérnök, aki ausztrálként a jamaicai zeneipar titkos és elfeledett hőse volt. Szakmai tudásával a háttérben megbújva igen sokat tett a ska zene felemelkedéséért.

„Egy remek srác, tele energiával, éles eszű és okos. Egy félelmetes és kivételes személy – mondta Chris Backwell, akinek Goodall segített létrehozni az Island Records-ot.

“Goody”, mint ahogy hívták, érintett volt az első két jamacai rádióstúdiók  technikai hátterének felöltöztetésében, emellett ő volt az Island Records hangmérnöke, az első jamaicai felvételeknél. Olyanokban, mint Laurel Aitken – Boogie In My Bones-a, ami a kiadó első slágere volt. Ő építette fel a stúdiót, a lemeznyomó üzemet és partneri szerződésben állt egy korábbi kingstoni kiadó vállalattal, a Federal Records-cal. Az Egyesült Királyságban ő építette fel Dr. Bird és a Pyramid kiadókat, így részese volt olyan számok rögzítésében, mint Desmond DekkerShanty Townja, vagy a másik brit sláger, a Israelites: első jamaicai felvétel, ami az amerikai top 10-be bekerült.

Majd 1962-ben meglátogatta Downbeat Sound Systemet, a poros Trenchtownban, ami a legendás Coxsone Dodd keze alatt működött. Goody itt értette meg igazán a basszus fontosságát a jamaicai zenében. A felesége, Fay éppen terhes volt és érezte, hogy a magzat elmozdult a basszus visszhangjától, mely a hangszóróból jött ki. Ettől fogva Goody mindig nagy hangsúlyt fektetett a basszusra a felvételeken.

Goodall még Melbourne-ban egy rádiónál dolgozott, Erzsébet királynő 1954-es látogatásánál ő is segédkezett a hang sugárzásában. Majd még ebben az évben, 22 évesen Londonba költözött.  Munka és kereskedelmi rádiózásban szerzett tapasztalatainak hála, munkája biztos volt az IBC-nél, ez a cég kvízműsor gyártással foglalkozott a Radio Luxembourgnak. A műsorgyártás mellett az IBC foglalkozott lemezfelvétellel is, így Goodallnak sikerült itt is olyan feltörekvő előadókkal együtt dolgozni, mint Petula Clark.

1955-ben Jamaicába ment, hogy egy helyi kereskedelmi rádiót segítsen beindítani. Itt az ő keze alatt állították össze a teljes technikaihálózatot, az első FM rádióállomást a Brit Nemzetközösségben. Miután felfedezte a fizetési eltéréseket a helyi és a tengertúli munkavállalók közt, Goody tudatosan kezdett el barátkozni a jamaicai munkás réteggel. Sok időt töltött el a dokkmunkások közt, akik a patoisra tanították, így szerezve meg „a nép embere” hírnevet.
3 év után tért vissza Melbourne-be, de nagyon gyorsan megkeresték megint Jamaicából. A technikai tudásával kellett segítenie az állami tulajdonú, Jamaicaian Broadcasting Corporationt. A cég 1959 júniusában kezdett el először sugározni.

Szinte azonnal, hogy visszatért Goody, Chris Blackwell, Leslie Kong, egy jégkrém árus (mármint Leslie Kong volt boltos) beindították az Island Records-ot. Laurel AitkensBoogie In My Bones-sza, a helyi sláger, az RJR koncert termének egyik első terméke. A kisérő zenekar a Caribs volt, amely kizárólag ausztrál zenészekből állt. A banda egyenesen a Surfer’s Paradise-ból jött, hogy a kingstoni Glass Bucket Clubban zenéljen. Goody is ott ismerte meg őket, és kapásból megérezte az egyensúlyt a zenéjükben. Ezek után számos korai Island Records felvételen ők játszottak.

Goody dolgozott együtt más producerekkel is a RJR stúdióban. Edward Seaga-val együtt vették fel például Higgs & WilsonOh Manny Oh számát, az első slágert, amely elérte az 50 000 példányos lemez eladást. Edward Saega később Jamaica miniszterelnöke lett.

Miután 1961-ben Ken Khourival beindították a Federal Records-ot, Goody a főmérnöke lett a helynek. Mivel ez volt Jamaica egyetlen professzionális stúdiója, így Goody lehetőséget kapott számos kiemelkedő szigetországi előadóval együtt dolgozni a korszakból. Olyanokkal, mint a Wailers, a The Skatalites vagy például Jimmy Cliff. Duke Reid, Coxsone vagy Prince Buster is a korai számaikat a Federalnál vették fel, így Goodynak sikerült nagyon jó barátságot kötni velük.

Oktatta is a jövő kiemelkedő hangmérnökeit, pl. Sylvan Morrist, aki a Studio One-nál végzett munkájáért érdemelte ki a szakma tiszteletét. 1962-ben Graeme és Blackwill Londonba utazott, 1965-re pedig végleg elbúcsúzott az Island Recordstól.

Goodall keze alatt indult be a Dr. Bird kiadó is, majd partnerségben Leslie Konggal a Pyramid is, amely számos Desmond Dekker slágert adott ki. Graeme kihasználva a kingstoni ismeretségeit együtt dolgozhatott Lee “Scratch” Perry-vel, Bunny Lee-vel, Harry J-el valamint Joe Gibbs-szel.
A ’70-es évek elején mind a Dr. Bird mind a Pyramid megszűnt. Goodall ideje nagy részét Jamaicában töltötte, majd az évtized második felében Bob Marley kérésére segített beindítani a Tuff Gong stúdiót.
Még a ’70-es években lelépett Miamiba, majd Nashville, végül Atlantába telepedett le. Goody beindított egy vállalkozást, amely felvevő gépek és berendezések karbantartásával foglalkozott. Illetve a Sony Pro Audio-nál lett az Államok déli részének a regionális vezetője.

Graeme 82 évesen, 2014. december 3-án hunyt el Atlantában.