Toots And The Maytals – Így hoztuk össze a Pressure Drop-ot

Dave Simons készített a múlt héten egy rövidke interjút a Toots and the Maytals-szel a zenekar talán legnagyobb slágeréről, a Pressure Drop-ról, annak apropóján, hogy a neves banda a múlt szombaton lépett fel Manchester akadémián. A cikk a TheGuardianon jelent meg, mi most lefordítottuk Nektek.

Frederick ’Toots’ Hibbert, énekes-szövegíró

1962-es függetlenné válása után, Jamaica új energiára kapott. A zene kezdett teret nyerni az egész szigeten. Az emberek szerint jó hangom volt, szóval miután otthagytam az iskolát egy templomban gyakoroltam, összetákoltam a saját gitáromat, és gospelt, ska-t és rockstady-t játszottam.

A Maytals név az én ötletem volt és olyan producerekkel dolgozthattunk együtt, mint Coxsone Dodd és Prince Buster. Aztán hirtelen jött a letartóztatási ügyem és egy évre hűvösre kerültem. De nem igazán szeretnék erről beszélni – nem a legjobb része az életemnek – de ártatlan voltam.  Akkoriban nagyon sok politikai dolog folyt. Az emberek egymásnak tettek keresztbe.

Mikor kijöttem a börtönből volt egyfajta igazságtalanság érzetem illetve azon kezdtem el dolgozni, hogy a rengeteg elfecsérelt időt behozzam. Az ötletek kezdtek áradni belőlem.  Az első korai dalom a, Do the Reggay, amely arról híres, hogy nevet adott – később már reggaeként betűzték – egy új zenei stílusnak, amely a rocksteady még inkább lelassított verziója.. A ragamuffinból vettem a nevet, akik azon emberek csoportja  Jamaicában akik soha nem öltöztek csinosan. Az ötlet az volt, hogy a reggae mindenkinek szóljon.

A Pressure Drop témáját először csak gitáron próbálgattam . Ez egy dal a megtorlásról, de a karma egy formája ként: ha te rosszat csinálsz más emberrel, akkor téged is elérnek majd a rossz dolgok. A cím egy mondás, amit használni szoktam. Ha valaki rosszat tesz velem, inkább akkor harcolok, mint egy harcos. Amit szeretnék mondani: ’a nyomás rajtad fog csökkeni’.

A szám akkor vált híressé, mikor felhasználtuk a The Harder They Come-hoz. Ma meg már rengetegen feldolgozták a The Specialstól a The Clash-ig. Ez nagyszerű, tiszteletet fejez ki irányunkba, bár én nem mindig fizetek meg azért, amit tettem. Amikor valaki megtör engem, csak arra gondolok, hogy a nyomás rajta fog lecsapódni. Ha ha. Általában működik.

Clifton Jackie’ Jackson, basszusgitáros

Mikor kiskölyök voltam az iskolában zongora órákra jártam, akkor láttam a The Skatalites-t élőben játszani. Attól a pillanattól kezdve, amikor láttam Lloyd Brevitt basszusgitár játékát, tudtam, hogy ez az amit szeretnék csinálni. Meg is mondtam a zenetanáromnak, hogy a „a zongorának 88 billentyűje van és nekem csak 10 ujjam. Ezért inkább a basszusgitárra váltok.”

Megkaptam a ’Rocksteady királya’ nevet, mert minden, a Treasure Isle stúdión keresztül kiadott slágeren én játszottam. Mikor megkerestek, hogy játsszak a Toots and the Maytals-ban ki is használtam az alkalmat. A Pressure Drop volt az első dalunk.

Lázadás volt a stúdióban – és ez az rezgés, amit a felvételen is hallasz.

A producer, Leslie Kong volt, őt sokan a Kínaiemberként emlegették, mert kínai és jamaicai felmenőkkel rendelkezett. Egy abszolút kedves fickó volt. Soha nem zavarta vagy mondta volna meg a zenészeknek, hogy mit csináljanak. Csak ült a kontrollteremben és hagyott minket tenni a dolgunkat, abban a hitben, hogy ezzel csinálja a legjobb zenét.

Korábban, csak olyan zenészekkel dolgoztam együtt, akik külön szerették felvenni az éneket a zenétől, de Toots jobbnak látta élőben rögzíteni mindent. Imádott úgy énekelni, ha szólt a zene mellette, mintha a színpadon lenne. Minden „ Oh yeah yeah yeahs’” a Pressure Drops-ban az élő csoport énekelte fel. Lázadásnak hangzott a stúdióban és annak is érzed, mikor a felvételt hallgatod.

1975-ben a The Who előzenekara voltunk. Több mint 90 ezer ember előtt léptünk fel Kaliforniában. Teljesen összeszartuk magunkat – mert a tömeg ott állt és bámult, mintha meg akartak volna enni minket vacsorára. Mi azt kérdeztük, hogy mit fogunk csinálni, míg valaki annyit mondott, hogy kezdjünk a Pressure Drop-pal. A közönség vulkánként tört ki.